sunnuntai 1. syyskuuta 2013

Grand theft auto – Stockholm syndrome

Amazonin kuljettajanpuoleinen lukko on ollut käytännössä koriste. Avain on pyörinyt vapaasti lukossa ilman minkäänlaista vaikutusta, ja autoon on päässyt sisälle ilman avainta, tiirikkaa tai sorkkarautaa.
Sain kuitenkin hankittua uuden (eli käytetyn) Amazonin kahvan. Lukon vika ei ollut lukkopesässä vaan lukkokahvassa, josta avaamisen jälkeen näytti puuttuvan ainakin yksi lukonsisäinen jousi. En tosin lähtenyt tutkimaan vanhaa lukkoa vielä tarkemmin, koska minulla meni iltapäivä uuden asentamisessa ja vaihto-osa odotti jo valmiina puhdistettuna ja rasvattuna.

Lukko ei näytä olevan "Tuomarissa" ensimmäistä kertaa rikki ja vaihdon tarpeessa, sillä edellisen vaihtanut henkilö oli leikaanut oven sisäpuolisia peltejä sopivammaksi lukon kiinnitysruuvien kiristämiselle.  Hyvä niin, koska ruuvit olivat melko hankalissa paikoissa.

Tiedä häntä, kuinka kauan nykyinen lukko sitten kestää. 5, 10 vai 20 vuotta? Vain aika näyttää.

Purin uuden lukon palasiksi mielenkiinnosta, putsatakseni sen ja sarjoittaakseni vanhaan avaimeen sopivaksi.
    

Lukkopesä.

Vanhassa lukossa osa lukitsemisen ongelmaa oli kuvassa näkyvän palautusjousen puuttuminen, mikä mahdollisti avaimen vapaan pyörimisen lukossa.
Lukon sarjoittaminen onnistuu helposti vaihtamalla ylläolevien levyjen paikkaa lukkopesässä. Vaihtaessa pitää tosin olla tarkkana, koska levyjen alla on pienet jouset, jotka katoavat huomaamatta.

Itse asentamisessa tuli vastaan ongelmia, joidenka takia vaihtamiseen meni koko iltapäivä. Uudessa kahvassa oli oven avaamiseen ja lukitsemiseen valitsevat lovet väärinpäin. En edes tiedä, miten tämä on mahdollista. Ehkä vanha omistaja on irrottanut ja putsannut useamman lukon samaan aikaan, jolloin lukkopesät ovat menneet sekaisin. Asiaa tarpeeksi pähkäiltyän ja ongelman löydettyäni, vaihdoin vanhan oven lukkopesän
ostamaani uuteen kahvaan. Nyt pysyvät ovet kiinni ja rikolliset auton ulkopuolella. Tai näin ainakin voi toivoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti